Månedens spørsmål: yrkesskadeforsikring og hjemmekontor

Hver måned vil Statens arbeidsgiverstøtte dele aktuelle spørsmål som virksomhetene er opptatt av. Denne måneden løfter vi spørsmål knyttet til yrkesskadeforsikring og skriftlig avtale rundt hjemmekontor.

Spørsmålet om når du er forsikret på hjemmekontor har vært mye omtalt i 2023. Statens arbeidsgiverstøtte har fått flere spørsmål rundt dette. Her er ett som har vært mye stilt:

Spørsmål: Er det en forutsetning for å være dekket av yrkesskadeforsikringen i staten at avtale om hjemmekontor må være skriftlig og at det må være forhåndsavtalt hvilke dager den ansatte skal ha hjemmekontor?

Svar: Som arbeidsgiver er det viktig for deg å vite at det i utgangspunktet ikke er noe krav om skriftlig avtale for at en ansatt kan utføre arbeid på hjemmekontor, i forhold til yrkesskadedekningen som forvaltes av Statens pensjonskasse.

En ansatt kan avtale hjemmekontor muntlig med leder fra dag til dag.

Dersom leder i tillegg har gitt føringer for om og når man kan ha hjemmekontor, er det ikke nødvendig at den ansatte tar en ekstra avsjekk hver gang vedkommende ønsker å arbeide fra hjemmekontor - så lenge det er i tråd med de gitte føringene. 

Publisert: 6. desember 2023 Oppdatert: 7. desember 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.