Difi hyrte mediegrafikerlærling og kuttet kostnader

- Vi ønsket å jobbe smartere. Å få en mediegrafikerlærling viste seg å være svaret på utfordringen, sier kommunikasjonsdirektør Onar Aanestad.

Publisert: 06. Feb 2018, Sist endret: 20. aug 2018
To menn stående ved siden av hverandre
 

Mediegrafikerlærling Marcus Alexander Evensen har vært et funn for Difi, mener kommunikasjonsdirektør Onar Aanestad. Foto: Harald Nyquist

Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) var en av de første virksomhetene i offentlig sektor som ble godkjent som lærebedrift i mediegrafikerfaget.

Godt for budsjett, kompetanse og arbeidsmiljø

Regjeringen har satt som krav at alle statlige virksomheter over 100 ansatte skal ha minst én lærling.

Mediegrafikerfaget er et nytt tilskudd i fagene OK stat formidler til statlige virksomheter. For Difi har det å ta inn en mediegrafikerlærling vært positivt for kompetanse, arbeidsmiljø og budsjett.

- Det første jeg tenkte på var at Difi brukte nokså mye penger på ganske enkle designleveranser. Da vi så på hvordan vi kunne jobbe smartere, så jeg at det ville være veldig greit å ha designkompetanse «in house». Men vi hadde ikke rom til å ansette en egen fast designer, sier kommunikasjonsdirektør Onar Aanestad i Difi.

Aanestad sier han ble utfordret av OK stat til å tenke om ikke en mediegrafikerlærling kunne være en løsning.

- Det virket å være svaret på utfordringen vi hadde. Og det har det vist seg å være. Jeg ser nå at det er en kompetanse jeg har savnet å ha med på laget lenge, sier Aanestad.

Mediegrafikerlærlingen Marcus Alexander Evensen (18) hadde ikke hørt om Difi eller OK stat da han søkte lærlingplass.

- Jeg valgte å takke ja til Difi fordi det hørtes veldig spennende ut å få jobbe i og med offentlig sektor. Å jobbe i offentlig sektor åpner mange muligheter i fremtiden med tanke på at jeg bygger meg et nettverk, sier Evensen.

Liten kostnad – stor ressurs

Å få Marcus Evensen som lærling, har hatt gode ringvirkninger i Difi.

- Kostnaden med å ha en lærling er veldig liten, så det er ikke så vanskelig å få det til. Du merker det litt på budsjettet for andre året, for da betaler du for hele året. Men for Difi lønner det seg faktisk økonomisk. Vi har kuttet mye konsulentkostnader ved å hyre Marcus, sier han.

Kommunikasjonsdirektør Aanestad mener det er flere ting som skal være på plass før virksomheten hyrer en lærling.

- Må følge godt opp

- Det er som en ansettelse. Du skal ta det veldig alvorlig. Du skal være klar over at han er en lærling som kommer rett fra videregående skole. Du skal sette av tid til å følge opp. Vi har vært veldig opptatt av hvordan vi skal følge opp Marcus godt nok, sier han.

Kommunikasjonsavdelingen valgte å gi Marcus en voksen «fadder» gjennom hele året, en nær kollega som sitter ved siden av ham i det daglige. Siden Difi ikke har egen designer i sine faste rekker, valgte Difi å inngå en avtale med en ekstern designer som kan kvalitetssikre leveranser og støtte lærlingen faglig.

- Marcus har fått være med å utvikle en helt ny visuell identitet sammen med en av Norges beste designere. Nå får han være med og forvalte og videreutvikle den og kjenne alle de praktiske utfordringene på kroppen. Det er en unik mulighet, sier Aanestad.

Fryktet kjedelige oppgaver

Marcus Evensen sier at han hadde fryktet og regnet med å få mange kjedelige oppgaver som lærling.

- De oppgavene jeg liker best å jobbe med, er oppgaver der jeg har kontroll og får bestemme. Et eksempel er at noen trenger å få illustrert et ikon ,og vil at jeg skal komme opp med et konsept og en løsning. Jeg liker også veldig godt at folk spør om å få innspill for eksempel på en video de har laget. Da kommer jeg med konstruktiv kritikk og innspill som jeg mener vil gjøre videoen bedre, sier han.

Under kan du se Difis nye visuelle profil som Marcus Evensen var med å utvikle:

Difis nye visuelle profil

God hjelp fra OK stat

Onar Aanestad sier at det skumleste med å ta inn en lærling var oppfølgingsplikten, og hvordan Difi skulle utøve den. I prosessen for å bli godkjent som lærebedrift av Oslo kommune fikk han god hjelp fra OK stat.

- OK stat var veldig flinke til å hjelpe og avlaste meg. Det gjorde meg trygg. Jeg vet ikke om jeg hadde turt å ta inn en lærling om jeg ikke hadde hatt dem med meg, sier Aanestad.

Hans beste råd til andre virksomheter er å tenke gjennom hvordan man skal følge opp lærlingen på god måte i de to årene han eller hun er der. Og bruke OK stat aktivt som støttespiller.

- For vår del har det å få en mediegrafikerlærling kun blitt positivt. Alle synes dette er helt topp. Det handler også mye om at personen er flink, at han glir inn i miljøet, lærer fort og er tilpasningsdyktig. Da er det mye enklere for meg å gjøre jobben min, sier han.

Ta kontakt med OK stat her

 

Deldette