Forberedelse til møte

Som leder er det din oppgave å ta tak i en medarbeider som ikke fungerer som forventet. Første bud er å ta en samtale med medarbeideren. Her finner du hvordan du kan går fram.

Planlegge og forberede møte

  • Lage en agenda og sett mål for møtet
  • Få fakta på bordet fra alle involverte
  • Finn frem eventuell tidligere dokumentasjon fra møtene, og lag en oversikt som viser tidspunktene dere har hatt samtaler på
  • Sjekk ut lov og regelverk, og vurder om det er grunnlag for reaksjoner
  • Målet ditt med møtet bør være at saken løses

Dette gjør du

  • Vurder ditt behov for egen støtte. Søk gjerne råd og hjelp hos HR
  • Send møteinnkalling med tydelig agenda som også viser klart hva saken dreier seg om 
  • Tenk over tidspunktet du velger, og sett av nok tid
  • Informer om at medarbeidere kan ta med tillitsvalgt eller annen støtte

Dette bør du tenke på før møtet

  • Innstille deg på at du ikke har hele bildet. Du skal nå høre medarbeiders versjon for å komplettere alle faktaopplysninger du har
  • Tenk over hva som er neste skritt. Skal vi ha en ny samtale og når har vi den? Er det andre oppfølgingspunkter? Oppfølging bør skje raskt
  • Forbered gode spørsmål. Det er medarbeider som skal snakke og du skal lytte
  • Vurder om det hensiktsmessig å snakke om mulige tiltak i møtet, eller om det bør vente til et senere møte
  • Hva mener du skal til for at saken løser seg? Hvilken endring må du som leder se?
  • Tenk over hvem du skal møte, og tilpass samtalen

Som leder vil du møte på ulike typer personligheter. Hør mer om dem her (Fra Den vanskelige samtalen)

Forbered deg gjerne ved å ta vårt e-læringskurs om å takle og håndtere vanskelige samtaler:

Hva gjør du ved personkonflikter? (Arbeidstilsynet.no)

Publisert: 03. nov 2017, Sist endret: 20. aug 2018

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?
*