Forberedelse til møte

Som leder er det din oppgave å ta tak i en medarbeider som ikke fungerer som forventet. Første bud er å ta en samtale med medarbeideren. Her finner du hvordan du kan går fram.

Publisert: 03. nov 2017, Sist endret: 10. Jan 2019

Planlegge og forberede møte

  • Lage en agenda og sett mål for møtet
  • Få fakta på bordet fra alle involverte
  • Finn frem eventuell tidligere dokumentasjon fra møtene, og lag en oversikt som viser tidspunktene dere har hatt samtaler på
  • Sjekk ut lov og regelverk, og vurder om det er grunnlag for reaksjoner
  • Målet ditt med møtet bør være at saken løses

Dette gjør du

  • Vurder ditt behov for egen støtte. Søk gjerne råd og hjelp hos HR
  • Send møteinnkalling med tydelig agenda som også viser klart hva saken dreier seg om 
  • Tenk over tidspunktet du velger, og sett av nok tid
  • Informer om at medarbeidere kan ta med tillitsvalgt eller annen støtte

Dette bør du tenke på før møtet

  • Innstille deg på at du ikke har hele bildet. Du skal nå høre medarbeiders versjon for å komplettere alle faktaopplysninger du har
  • Tenk over hva som er neste skritt. Skal vi ha en ny samtale og når har vi den? Er det andre oppfølgingspunkter? Oppfølging bør skje raskt
  • Forbered gode spørsmål. Det er medarbeider som skal snakke og du skal lytte
  • Vurder om det hensiktsmessig å snakke om mulige tiltak i møtet, eller om det bør vente til et senere møte
  • Hva mener du skal til for at saken løser seg? Hvilken endring må du som leder se?
  • Tenk over hvem du skal møte, og tilpass samtalen

Ulike typer personligheter

Forbered deg gjerne ved å ta vårt e-læringskurs om å takle og håndtere vanskelige samtaler:

Hva gjør du ved personkonflikter? (Arbeidstilsynet.no)

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?
*